top of page
  • Foto van schrijverHanneke

De les stopt nooit bij de deur

Als nieuwe docent is het altijd prettig om even de school puur te kunnen beleven voordat je zelf direct voor de spreekwoordelijke leeuwen gegooid wordt. Het beste doe je dat natuurlijk, door een dagje mee te lopen met een heerlijk uitgesproken tweede klas.



Zo ook vandaag was het de beurt aan een nieuwe collega om een dagje mee te spieken. Maar vandaag stond bij mij het hoofdstuk voortplanting op de planning. Ik had de docent van te voren hierover geïnformeerd, want als je betrokken leerlingen wilt creëren, vereist dat een hoog gevoel van veiligheid in de klas bij dit soort onderwerpen. Ik wil ten alle tijden voorkomen dat een leerling zich niet durft uit te spreken, of een brandende vraag niet durft te stellen door de aanwezigheid van een "vreemde", dus ik maak altijd duidelijk de afspraak dat er meegekeken mag worden, maar dat je vriendelijk verzocht wordt het lokaal te verlaten als ik merk dat de klas zich niet veilig voelt.


Heel even leek het er op dat dit ook nodig was, want de klas was ongebruikelijk stil. Ik was een les over seksualiteit in het algemeen en de betekenis van de LGBTQI+ aan het bespreken. Toen ik net op het punt stond om de nieuwe collega te vragen of hij even koffie wilde halen kwam er eindelijk toch een vraag uit de klas.

Soms moet er even een collectieve muur doorgebroken worden binnen een klas of tijdens een les, maar vanaf het moment van de eerste vraag, bleef de stroom komen.


De rest van de les ging alle kanten op (heel gebruikelijk binnen zo`n les). Van het verschil tussen gender en geslacht, vragen over porno en hoe een geslachtsveranderingsoperatie in zijn werk gaat en of het daarna ook allemaal werkt. Na afloop van de les was er niet heel veel tijd meer om na te bespreken met de collega maar hij gaf wel aan dat ook hij allemaal nieuwe dingen had geleerd en dat de sfeer zo prettig was.


De volgende ochtend was ik, zoals altijd, vroeg in de personeelskamer om de dag rustig op te starten. Ook de betreffende collega kwam al vroeg binnen en we waren de les van de vorige dag nog even aan het nabespreken. Sommige van mijn collega`s weten ondertussen wel wat er bij mij op het menu staat tijdens mijn lessen en grapte al snel: " In een les van Hanneke wezen kijken? In deze tijden zullen dat vast interessante dingen zijn geweest”.


De collega en ik bespraken veder wat hij zo interessant had gevonden aan de onderwerpen die waren gepasseerd gisteren en als snel voegde zich nog een geïnteresseerde collega bij het gesprek. En nog één, en nog één.

We bespraken een aantal zaken over seksualiteit, geslachtsverandering, genderidentiteit, voortplanting en interseksen. De collega’s (het waren er ondertussen nog wat meer geworden) stelden steeds meer vragen en voor ik het wist zat ik een complete les te geven om kwart voor 8 in de ochtend in de koffiekamer.


Dit bewijst maar weer het belang van deze lessen. Niet alleen voor onze leerlingen in de klas, maar ook voor bewustwording en het creëren van begrip, tolerantie en acceptatie voor daarbuiten. Zelfs bij mijn collega`s was er nog veel kennis bij te brengen over een onderwerp wat onderdeel is van de dagelijkse belevingswereld van onze leerlingen.


En ik heb daar net zo van genoten als ik van een klas vol geïnteresseerde pubers kan genieten (ja dat komt echt voor, ook binnen het vmbo).


Comentários


Os comentários foram desativados.
bottom of page