top of page
Foto van schrijverPien

Wat We Doen Als We Cultuureducatie Doen

(Titel is zeer vrijpostig geleend van prof. dr. E.M. van Meerkerk)

Cultuureducatie is veel meer dan alleen een gelegenheid voor leerlingen om hun creativiteit te uiten. Het is een essentiële activiteit die de diepgewortelde menselijke behoefte aan zelfexpressie, verbinding en betekenis bevredigt. Van de vroege grotschilderingen van 40.000 jaar geleden tot hedendaagse kunstvormen, heeft de menselijke beschaving altijd kunst en cultuur gebruikt om ervaringen, emoties, en ideeën te delen.

De grotten van Lascaux, in de vallei van de Vézère op het grondgebied van de gemeente Montignac in het Franse departement Dordogne

De Oorsprong van Zelfexpressie: Waarom Maken Mensen Kunst?

Deze vraag houd velen in verschillende lagen al jaren bezig. Waar komt de menselijke behoefte vandaan om ons te uitten, onze verbeelding vorm te geven en sporen achter te laten?

De menselijke behoefte om zich uit te drukken komt niet uit de lucht vallen. Het is diep verankerd in onze evolutionaire geschiedenis en heeft zowel praktische als sociale functies gediend. Onderzoekers in de evolutiepsychologie suggereren dat kunst en zelfexpressie niet alleen ontstonden uit esthetische verlangens, maar ook als middel om te overleven en te communiceren. Grotschilderingen, rituelen en vroege vormen van muziek zijn slechts enkele voorbeelden van de manieren waarop onze voorouders deze basisbehoefte invulden.


Grotschilderingen en Communicatie

De oudste bekende kunstwerken, zoals de beroemde grotschilderingen in Lascaux (ongeveer 40.000 jaar oud), laten zien hoe vroege mensen hun omgeving begrepen en interpreteerden. Deze schilderingen waren niet alleen decoratief, maar hadden waarschijnlijk ook een communicatieve functie, zoals het documenteren van jachttechnieken of het overbrengen van spirituele verhalen. Sommige wetenschappers, zoals David Lewis-Williams, stellen dat deze kunstwerken ook rituele doeleinden dienden, waarbij ze een verbinding tot het bovennatuurlijke weerspiegelden (Lewis-Williams, 2002).


Muziek en Rituelen: Verbinding en Overleving

Volgens Steven Pinker in zijn boek How the Mind Works, speelt muziek een fundamentele rol in de menselijke evolutie door groepscohesie te bevorderen. In de vroege samenleving werden muziek en dans vaak gekoppeld aan rituelen en gemeenschapsactiviteiten, die de sociale banden versterkten, hielpen bij het zoeken van een partner en zelfs een positieve bijdrage hadden bij het oplossen van conflicten. Deze groepsactiviteit had praktische voordelen: het hielp groepen beter samen te werken en verminderde conflicten (Pinker, 1997). Muziek en dans waren dus meer dan entertainment; ze waren een sociaal bindmiddel dat overleving bevorderde.


Cultuureducatie als Middel voor Zelfexpressie en Verbinding

In de context van het onderwijs biedt cultuureducatie studenten de kans om deze oude menselijke verlangens naar zelfexpressie en verbinding te vervullen. Het proces van kunst maken—of dit nu schilderen, muziek maken, dansen of theater is—biedt een platform voor leerlingen om zichzelf te uiten, een gevoel van gemeenschap te ervaren en zich bewust te worden van de wereld om hen heen. Door kunst als zelfreflectie te zien, opdrachten als introductie voor het belangrijke gesprek binnen maatschappelijke vraagstukken te gebruiken en verbeelding als een medium voor onderzoek in te zetten, krijgen leerlingen niet alleen de kans om zichzelf te verhouden tot de wereld, maar ook de wereld te vertalen naar hunzelf.


1. Zelfexpressie en Persoonlijke Ontwikkeling

  • Een van de belangrijkste voordelen van cultuureducatie is dat het leerlingen in staat stelt zichzelf te uiten. Dit gaat verder dan alleen het maken van een kunstwerk; het is een middel voor persoonlijke reflectie en zelfontdekking. Howard Gardner, bekend van zijn theorie over meervoudige intelligenties, stelt dat kunst en cultuur belangrijke manieren zijn waarop leerlingen hun eigen identiteit kunnen ontdekken en ontwikkelen (Gardner, 1999).

  • Zelfexpressie door kunst kan helpen bij het verwerken van emoties, het ontdekken van persoonlijke waarden en het verkennen van ideeën. John Dewey, een invloedrijke Amerikaanse filosoof en pedagoog, betoogde dat kunst de leerling niet alleen cognitief, maar ook emotioneel en sociaal vormt. Hij schreef: “Kunst is de expressie van een dieper gevoel en de creatieve manifestatie van ervaringen die verder gaan dan het dagelijkse leven” (Dewey, 1934).

2. Groepsdynamiek en Sociale Cohesie

  • In veel kunstprojecten binnen de cultuureducatie staan samenwerking en groepsdynamiek centraal. Of het nu gaat om een gezamenlijk muzikaal project, een theaterproductie of een groepsschilderopdracht, het proces van samen kunst maken versterkt de sociale banden tussen leerlingen. Dit aspect van cultuureducatie is niet alleen belangrijk voor het ontwikkelen van specifieke kunstvaardigheden, maar ook voor het bevorderen van samenwerking, empathie en respect binnen een groep.

  • Vygotsky benadrukte het belang van sociaal leren, waarbij hij stelde dat leren vaak het meest effectief is in een sociale context. In de kunst komt dit tot uiting in de manier waarop studenten samen werken, ideeën delen en elkaar ondersteunen in het creatieve proces (Vygotsky, 1978).

3. Verbinding met Cultuur en de Wereld

  • Cultuureducatie biedt studenten de kans om zich te verbinden met diverse culturen en om de wereld op een andere manier te ervaren. Kunst heeft vaak een diepere betekenis die verbonden is met geschiedenis, sociale context en culturele identiteit. Het bestuderen van kunst uit verschillende delen van de wereld helpt leerlingen niet alleen om culturele diversiteit te waarderen, maar ook om de waarden en overtuigingen van verschillende gemeenschappen te begrijpen.

  • Elliot Eisner, een expert in kunstonderwijs, stelde dat kunstonderwijs niet alleen gaat over het ontwikkelen van esthetische vaardigheden, maar ook over het leren zien van de wereld door een ander perspectief (Eisner, 2002). Dit helpt leerlingen hun eigen plaats in de wereld te begrijpen en vergroot hun gevoel van mondiale verantwoordelijkheid en respect voor anderen.


Neurowetenschappelijke Basis van Creativiteit en Kunst

Naast de psychologische en sociale voordelen van cultuureducatie, is er ook sterk bewijs uit de neurowetenschap dat het beoefenen van kunst positieve effecten heeft op de hersenen. Wanneer mensen creatief bezig zijn, worden verschillende hersengebieden geactiveerd, waaronder die welke verantwoordelijk zijn voor emoties, geheugen en probleemoplossing. Dan Levitin (2006), een neurowetenschapper, heeft in zijn boek This Is Your Brain on Music beschreven hoe muziek het beloningssysteem van de hersenen activeert, waardoor gevoelens van plezier en voldoening ontstaan.

Daarnaast wordt creatief denken vaak geassocieerd met verhoogde cognitieve flexibiliteit en probleemoplossend vermogen. Dit benadrukt het belang van kunst in de bredere ontwikkeling van cognitieve en emotionele vaardigheden bij leerlingen.


Wat Doen We Als We Cultuureducatie Doen?

Als we cultuureducatie toepassen, doen we meer dan alleen kunst maken. We geven leerlingen de kans om hun emoties te uiten, zichzelf te ontdekken, en verbinding te maken met anderen. Cultuureducatie helpt niet alleen bij de ontwikkeling van technische vaardigheden, maar speelt ook een cruciale rol in de persoonlijke en sociale groei van studenten. Het stelt hen in staat om te reflecteren op hun eigen identiteit, te begrijpen wat kunst kan betekenen voor verschillende culturen, en de wereld te verkennen door de lens van creativiteit en expressie.

Zoals John Dewey al zei: "De ervaring van kunst maakt ons tot een meer compleet mens." Door kunst en cultuur in het onderwijs te integreren, geven we leerlingen de tools om niet alleen zichzelf beter te begrijpen, maar ook om betekenisvolle bijdragen te leveren aan een bredere, meer diverse samenleving. Cultuureducatie is een waardevolle investering in de ontwikkeling van de gehele leerling, met voordelen die ver reiken buiten de muren van het klaslokaal.


Bronnen

  • Dewey, J. (1934). Art as Experience. New York: Perigee Books.

  • Eisner, E. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.

  • Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. Basic Books.

  • Levitin, D. (2006). This Is Your Brain on Music. Dutton.

  • Lewis-Williams, D. (2002). The Mind in the Cave: Consciousness and the Origins of Art. Thames & Hudson.

  • Pinker, S. (1997). How the Mind Works. W.W. Norton & Company.

  • Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

bottom of page